Budgetproof op reis

Net terug uit Londen ging ik samen met Marius een week naar Kreta. Wat een fijne week was dat zeg! Ik zeg dit volgens mij over bijna elke vakantie, maar dit was wel echt een van de leukste vakanties die we gehad hebben! Morgen ga ik alweer voor een weekendje naar Dublin én we hebben onze zomervakantie geboekt.. de Azoren + Portugal! Maar hoe krijg ik dat nou voor elkaar, zo vaak op vakantie gaan?

Processed with VSCO with c1 presetProcessed with VSCO with c1 presetProcessed with VSCO with a9 presetProcessed with VSCO with c8 presetZo vaak als ik kan ga ik op reis. Met mijn werk in het onderwijs heb ik geluk dat ik heel veel vrije dagen heb, maar hierdoor ook wel de hoofdprijs betaal. Tot een paar jaar geleden boekte ik al mijn reizen bij een reisorganisatie, gewoon omdat het makkelijk was en ik eigenlijk niet beter wist. Nu boek ik al mijn reizen los en zoek zelf de plaatsen, verblijfplekken en vervoer. Hier gaat vééééél tijd in zitten, maar scheelt enorm veel geld!

Processed with VSCO with c7 preset
Processed with VSCO with c7 presetProcessed with VSCO with c7 presetIk was al eens eerder op Kreta geweest, ook in dit hotel. (Parthenis beach, Malia) Hier wilde ik graag nog een keer naar terug, dus dat maakte het zoeken al makkelijker. Via booking.com was het hotel het goedkoopst. Let hierbij goed op de data – de tweede week van de meivakantie was namelijk al 2x zo duur! We bleken ook de enige gasten te zijn, omdat het seizoen nog niet begonnen was. Dubbel winst voor ons, want zo was eigenlijk alles op Kreta nog lekker goedkoop!

Processed with VSCO with c7 presetProcessed with VSCO with c1 presetProcessed with VSCO with c1 presetProcessed with VSCO with c1 presetProcessed with VSCO with c1 presetEn dan de vlucht, dat is altijd de grootste zoektocht. Ik vergelijk zelf altijd meerdere sites op verschillende dagen en verschillende vetrektijden en luchthavens. Eigenlijk heb ik een hekel aan de low budget maatschappijen, maar je moet wat.. Dit keer boekten we direct bij Ryanair en vlogen we helemaal naar de andere kant van Kreta, omdat dit het voordeligst was. We konden hier ook de huurauto ophalen en we moesten dan nog wel 3 uur rijden naar het hotel, maar dat vonden wij niet zo erg. Vorige keer hadden we al gedoe met online inchecken en moesten we een boete betalen, en deze keer ging het weer niet vlekkeloos met Ryanair.. Bleek ik op de terugweg mijn backpack niet bijgekocht te hebben, waardoor ik 50 euro moest bijbetalen. Op de heenweg had ik al (tijdens het boeken) 89 (!) euro betaald aan mijn backpack. Voor de volgende keer is het dus nog wel de moeite om uit te zoeken wat goedkoper is qua bagage boeken, wat een gedoe.. Morgen vlieg ik wel met Ryanair, hopelijk gaat dan wel alles goed!

Processed with VSCO with a9 presetProcessed with VSCO with a9 preset
Tot slot de huurauto, dat ging makkelijk. We hadden wel een site gevonden waar je heel goedkoop een auto kon huren, maar de recensies waren verschrikkelijk. Dus de auto hebben we via Sunny Cars geboekt, daar hebben we tot nu toe altijd positieve ervaringen mee gehad. We kregen een superleuke Seat Mii mee, prima voor een weekje roadtrippen op het eiland.

Processed with VSCO with c1 presetProcessed with VSCO with c1 presetProcessed with VSCO with a9 presetProcessed with VSCO with c1 presetProcessed with VSCO with c1 presetProcessed with VSCO with c1 presetProcessed with VSCO with c1 preset
Na Kreta begon de zoektocht voor de zomer. We gaan naar 4 eilanden in de Azoren,  Porto en Lissabon. Ook hierbij hebben we alles los uitgezocht en geboekt. De vluchten hebben we bijna allemaal rechtstreeks bij de maatschappij geboekt. Vrijwel alle verblijfplekken zijn deze keer Airbnb’s geworden, waardoor we ook veel bespaard hebben.

Processed with VSCO with a9 presetProcessed with VSCO with c1 presetProcessed with VSCO with c1 presetProcessed with VSCO with c1 presetProcessed with VSCO with c1 presetProcessed with VSCO with c1 presetProcessed with VSCO with c1 preset
Kortom: met veelt tijd en zoekwerk kun je aardig wat geld besparen op reizen. Zeker wanneer je buiten het hoogseizoen kunt gaan. Ik vind véél reizen belangrijker dan luxe reizen, maar dat is een afweging die je moet maken. Niet iedereen is dol op hostels, maar ik heb het er graag voor over. Nog een laatste tip, wanneer je het prijsalarm aanzet bij Skyscanner krijg je een berichtje wanneer de vluchtprijzen gedaald zijn, superhandig!

Liefs,
Chanine

1 thought on “Budgetproof op reis”