Stockholm

Hejhej! (dat klinkt zo gezellig, alsof je iedereen al jaaaaren kent)

Afgelopen week ging ik samen met vriendin Judy voor 5 dagen naar Stockholm. We hebben ons dit schooljaar toevallig allebei opgegeven voor de cursus kindkracht als leerkracht, waarbij wij de mogelijkheid kregen om ontwikkelingsgericht onderwijs te bekijken op twee scholen in Zweden. De schoolbezoeken waren doordeweeks, dus we besloten om al op zaterdagochtend naar Stockholm te gaan, zodat we ook nog op ons gemak de stad konden bekijken. We wisten overigens helemaal niks van Stockholm voordat we kwamen, maar wij vinden het een echte aanrader! We hadden gelukkig wel een lijstje gekregen van mijn lieve collega Jenny en haar zusje.

Hierbij ons fotoverslag met tips voor wanneer je zelf ook eens naar Stockholm gaat!

1. Motel L
De eerste aanrader is ons hotel. Een relatief goedkoop design hotel met zachte bedden, een regendouche, prima ontbijt en een tramhalte voor de deur. In ongeveer 10 minuten ben je met het OV in het centrum.
De sfeer in dit hotel was echt heel fijn!

2. Gamla Stan
Het oude centrum van Stockholm, bijna niet te missen. Omdat wij in december Zweden bezochten was het om 14.30 al donker, maar de kerstmarkt en heeeel veel lichtjes maakte dit helemaal goed.

Processed with VSCOcam with a7 presetIMG_1161

3. Skansen.
Skansen is het openluchtmuseum van Stockholm. Stockholm bestaat uit 14 eilanden, en het eiland Djurgården (waar Skansen dus te vinden is) bereik je per boot. In Skansen zijn veel oude huisjes, mooie uitzichten en Scandinavische dieren te vinden. Het eiland Djurgården is daarbij ook leuk om te bezoeken, en er zijn veel musea te vinden.

Processed with VSCOcam with a7 presetProcessed with VSCOcam with a7 preset

4. Norrmalm
Normalm is het nieuwe centrum van Stockholm. Alle grote en hippe winkels zijn hier te vinden. Wij hebben nogal lang gezocht naar het plein Sergels Torg, wat we uiteindelijk gevonden hebben, maar minder spectaculair bleek dan verwacht. Tijdens de zoektocht hebben we ook wat van de metrokunst gezien op het station Kungsträdgården. Veel stations in Stockholm zijn uitvoerig beschilderd.

6. Skyview, Ericsson globe
Vanuit ons hotel konden we deze Globe zien, en toen het ook nog eens mooi weer was, besloten we het ritje naar de top te maken. Je zit in een soort londen-eye achtig wagentje, waarmee je naar de top van de globe gaat. Het uitzicht is absoluut de moeite waard, al zou ik dit wel aanraden met mooi weer en tijdens een van de uren dat het licht is. Je moet ook wel een beetje tegen de hoogte kunnen, want bovenin waaide het nogal wat toch wel voor wat spannen en sensatie zorgde.

Processed with VSCOcam with a7 presetProcessed with VSCOcam with a7 presetProcessed with VSCOcam with b5 preset

7. Fika
Fika all-day! Fika is een woord voor koffie met iets lekkers. Café Blå Lotus was het leukste café waar we een fika momentje gehad hebben. Het cafe is te vinden in de hippe wijk Sofo.

Processed with VSCOcam with a7 preset

8. Uitkijkpunt Slussen en het fotomuseum
Naast het metrostation Slussen is een uitzichtpunt. De lift was buiten gebruik, dus liepen we een heleboel trappen op, maar het uitzicht was het waard! Het fotomuseum is hier vlakbij en ook erg leuk om te bezoeken.

Årstadskolan
We kwam hier natuurlijk om scholen te bezoeken! De eerste school, Årstadskolan is gehuisvest in het oude kantoor van Absolut Vodka.
Het gebouw is verdeeld in verschillende blokken met eigen namen, citroen, druiven en mango. De smaken van Abslolut Vodka, wat ik persoonlijk echt hilarisch vond om te horen. De verslagen van de schoolbezoeken laat ik verder achterwege, maar het was in ieder geval erg inspirerend.

Processed with VSCOcam with a7 presetProcessed with VSCOcam with a7 preset

Deze Zweedse huisjes zagen we vanuit de metro, je kunt ze vinden bij het metrostation Linde.

Stella Nova forskola
Op de laatste dag bezochten we de voorschool Stella Nova. Een school met een mooi concept, en erg leuk en leerzaam om te bezoeken. De oudste kinderen van deze school (5 jaar) trakteerden ons op een dansvoorstelling.

Processed with VSCOcam with b1 presetProcessed with VSCOcam with a7 presetProcessed with VSCOcam with a7 presetProcessed with VSCOcam with a8 presetProcessed with VSCOcam with a7 presetIMG_1246Processed with VSCOcam with a7 presetProcessed with VSCOcam with a7 presetProcessed with VSCOcam with a7 preset

En toen.. hadden we nog tijd voor een fika (in café Muggen, ook een aanrader) en vlogen we weer terug naar Nederland.

Stockholm is een leuke bestemming voor een citytrip van een dag of 3. Scandinavië stond al hoog op mijn lijstje, maar nu weet ik zeker dat ik snel weer terugga!